Att ha en alternativ stil har sitt pris men enligt Johanna Bergsro är det en väl värd investering. I den här intervjun berättar hon om hur hon genom enkla knep hjälper andra (och kanske dig?) till en digital fullträff. Förutom att vara bjussig med gobitar från branschen så avslöjar hon också hemligheten bakom hennes fantastiska unicorn hår.

Enkla Knep är en sida fullproppad med tips inom marknadsföring, sociala medier och företagande.

Johanna skapade Enkla Knep i hennes kök 2011 då hon utbildade sig till webbredaktör och fick i uppgift att skapa en blogg. Bloggen handlade först om enkla knep i köket men efter ett tag växte något annat fram och hon bytte helt inriktning till marknadsföring och webben. Hennes motto är att det ska vara enkelt att skapa saker på webben.

Du är en entreprenör, kan du berätta lite om vad det är som du gör? 

-Jag har drivit företag sedan 2014 inom att bygga webbsidor och webbshoppar samt marknadsföring. Och de senaste åren så riktar jag in mig på kvinnliga entreprenörer som behöver hjälp att sälja sina tjänster och produkter på webben. Då är det mycket strategier och hjälp kring att uppdatera webbplatserna så att det håller den standarden som de vill ha, säger Johanna.

Hade du ”allting klart i huvudet” redan när du startade Enkla Knep eller växte din affärsidé fram successivt?

-Nej, Enkla Knep växte fram från en blogg om köks- och baktips till enkla knep inom marknadsföring och annat på webben som kan underlätta när man försöker skapa sin plats där.

Mellan dig och mig så är det ibland hur kul som helst att vara sin egna chef men ibland känns det som att den där chefen är på en powertrip och bokar in alldeles för mycket att göra.

Johanna Bergsro

-Mellan dig och mig så är det ibland hur kul som helst att vara sin egna chef men ibland känns det som att den där chefen är på en powertrip och bokar in alldeles för mycket att göra. Så man sitter och tar konsekvenserna av sina egna beslut och kan inte klaga på någon.

Med inspiration från unicorn hår och Harry Potter

Hos Johanna möts man inte av den strama minimalistiska stilen som man annars kanske förknippar med marknadsföringsgurus utan istället har hon ett säreget rosa och pastelligt snitt. Hon är en uppfriskande färgklick och det är väl kanske det som är meningen också.

Du har en speciell stil både i ditt innehåll och din klädstil. Hur skulle du beskriva den?

-Väldigt personlig, jag skriver och köper sånt som ger mig ”joy” i livet. Det är inte mycket djupare än så. 

Varje morgon så möts jag av något som ser ut som en unicorns-spya och vem kan inte flina lite åt det liksom.

Johanna Bergsro

-Min stil och innehåll på webben har flera saker gemensamt men den som är störst är att jag väljer sånt som ger mig energi. Boken ”The Life Changing Magic of Tidying Up” har inspirerat mig till att bara köpa och skapa sånt som jag verkligen tycker om och som ger en kick.

Det är därför jag har en av varje färg av en kjol. Samt att jag färgar håret i en massa kul fäger. Varje morgon så möts jag av något som ser ut som en unicorns-spya och vem kan inte flina lite åt det liksom.

Omslaget på min bok är inspirerat av mitt hår samt en del tunga influenser av Harry Potter. Och en sak som allt löper mellan är att jag alltid har en plan och en tanke bakom det jag skapar, även om jag bara testar på något.

Johanna har dyslexi men det har inte stoppat henne från att göra något som många drömmer om. Genom blod svett och tårar har hon gett ut boken Digital Fullträff. Med sitt rosa-lila omslag och medföljande guldstjärnor sticker även den ut från mängden.

Webben och sociala medier förändras snabbt så boken fokuserar på grunderna i marknadsföring istället för på trender. På så vis blir den inte lika tidskänslig som andra böcker i samma genre utan kan fortsätta att vara aktuell en bra tid framöver.

Du har skrivit en bok som heter Digital Fullträff. Vad handlar den om, hur kom den till och var hittar man den?

Digital Fullträff handlar om att du ska få gjort din grund i din marknadsföring. Den är utvecklad så att det är uppgifter i den som du kan slutföra för att skapa en fullständig marknadsföringsstrategi.

I boken kommer du gå genom allt från din sociala karriär till din grafiska profil och hur du skapar de olika delarna. Jag hade en praktikant i våras som fick läsa den och han tyckte att jag tog upp många viktiga punkter som de aldrig tog upp under 2 år i utbildningen inom marknadsföring.

-Man ska ta dom delarna i boken som man behöver när man behöver dom. Det är inte en bok som du läser från pärm till pärm. Utan ta upp den delen som du behöver göra och låt den guida dig genom uppgiften. Jag har mitt egna exemplar och använder den flera gånger i veckan när jag hjälper mina kunder. 

Boken är väldigt mycket uppbyggd på det sättet som jag tänker att man ska kunna göra saker. Så den fungerar lite som en mall till hur du skapar dina kategorier, grafisk profil och mycket mer för att bli en medveten skapare på webben och inte bara råka göra saker. 

Till varje bok får du guldstjärnor som du kan sätta dit när du slutfört en utmaning. Precis som när vi gick i skolan. För att det är vi värda tycker jag.   

Johanna Bergsro

-Skälet till att du bör ha en plan och en ritning på vad du skapar på webben är att du inte ska hamna i situationer som inte är bra för dig. Men framförallt för att du ska kunna skapa en stark närvaro på webben som är genomarbetad. Dessutom hjälper det dig att komma fram till vad du vill och vad det får kosta dig att nå dit.

Det roligaste i boken tycker jag är att varje kapitel avslutas med utmaningar och till varje bok får du guldstjärnor som du kan sätta dit när du slutfört en utmaning. Precis som när vi gick i skolan. För att det är vi värda tycker jag.   

Johanna delar gärna med sig om tips på sin Instagram och på enklaknep.se publicerar hon lite längre artiklar. Högst upp i artikeln finns det en playknapp för den som hellre lyssnar än läser själv.

Ett ständigt hett ämne är hur man ska göra om man vill växa och få fler följare på Instagram. Det är svårt att nå ut i dagens brus. Många stångar huvudet i väggen och försöker lura argoritmen utan att lyckas.

Kan du nämna en vanlig miss som gör att man inte växer på Instagram?

-Att försöka vara alla andra och ha samma saker och resor som dom. Det gör bara att du passar in ännu mer och det som behövs för att växa är att du har ett unikt innehåll eller röst.

Det är därför alla dessa grupper kring ”om du följer mig så kommer jag följa dig” har dykt upp. Samma med ”engagement groups” som handlar om ”om du gillar/kommenterar min bild så gör jag det för dig”. Detta är för att de skapar innehåll för sig själva men vill ha bekräftelse för att skapa något som har ett värde och en påverka hos andra.

Så man kan inte vara som alla andra och unik på samma gång. Jag har själv varit där och skapat det som alla andra gör, dock har jag inte varit med i engagement groups men testat på follow loops (följ mig så följer jag dig kampanj) en gång 2017 eller nått sånt. 

Slitningen mellan att vilja vara, resa och ha allt som alla andra men också vara unik så att man får många följare

Johanna Bergsro

-En vanlig miss på Instagram tror jag är slitningen mellan att vilja vara, resa och ha allt som alla andra men också samtifigt vara unik så att man får många följare. Det är två ytterligheter och egentligen så skapar vi bara samma innehåll om och om igen som smälter in bland allt annat innehåll som är likadant. Det är superlätt att hamna där, har själv varit där många gånger.

Botemedlet för att hålla sin unika röst unik är att ha en plan eller i alla fall skrivit ner vad man vill göra med sitt konto på instagram. För då kan du återkomma till vad du vill lite då och då för att kolla att du fortfarande är på samma bana eller om något behöver ändras.  

Man kan få hemliga brev från dig, vad är det för något?

-Det är mail med fynd som jag hittar kring marknadsföring och annat kul på webben som kan hjälpa oss alla att skapa starkare profiler och marknadsföring på webben. Det som vi som är i branschen viskar om bakom stängda dörrar men oftast är superenkla saker att göra som har ganska stor inverkan på resultaten vi.  

Mycket av det jag jobbar med är att hålla koll, analysera och skapa projekt kring olika fenomen/trender på webben och framför allt på sociala medier. Och godbitarna jag hittar delar jag med mig i vad jag kallar hemliga brev. Det är ofta sånt som vi i branschen vet men inte snackar högt om.

Som i ett av de senaste så snackade jag om whitelisting som är en trend som börjar ta fart på våra sociala medier. Det handlar om hur man annonserar med hjälp av någon annans konto. Vilket jag tror är vad vi kommer att se mer och mer av i framtiden.

En annan sån fråga som jag får ofta är hur man ser vilka som avföljt en på instagram. Det får alla en genomgång av det när de skriver upp sig på hemliga brev.  

Så tillslut så måste jag fråga Johanna om det första mest iögonfallande med henne (även om hon så klart är more than meets the eye). Men visst är hennes hår bara helt underbart!?

Vad är hemligheten bakom ditt fantastiska pastell Unicorn hår??

-Till andra hemligheter alla skojiga färger i mitt hår. Jag färgar mitt hår hos frisör för att de färgerna sitter som bara den då.

Olika färger håller olika bra, blått är en sån färg som håller i en evighet om du har valt ett bra märke på din hårfärg. Men rosa tvättas snabbt ut. För mig behöver jag färga håret mellan 3-6 månaders mellanrum och tar omkring 3 timmar hos frisören.

Frisören får välja vad hon vill göra och jag har nog bara bestämt 1 eller 2 gånger vilka färger som jag ska ha i mitt hår. Mitt enda krav är att det ska vara färggrant. Hör och häpna det har faktiskt varit ganska svårt att hitta en frisör som vill göra det. Att de får göra vad de vill och jag betalar dom för att gör det. Men oavsett så älskar jag det och det är så kul att går att göra.

Om man vill att det ska hålla länge så ska man tvätta sitt hår sällan och i kallt vatten då kan du åka livslängden på färgen med 3 gånger. 

En dam kom upp till mig och kläckte ur sig. ”Det ser inte naturligt ut.” Tro mig jag visste inte vad jag skulle säga för att nej jag färgar inte håret för att det ska se naturligt ut.

Johanna Bergsro

-Jag älskar det även om folk stirrar, har fått ett och annat ryck i det för att kolla om jag hade peruk. Eller som den gången när en dam kom upp till mig och kläckte ur sig. ”Det ser inte naturligt ut.” Tro mig jag visste inte vad jag skulle säga för att nej jag färgar inte håret för att det ska se naturligt ut. Så jag tog det som en komplimang för hon bekräftade precis det jag försöker uppnå. Unicorn hår.  

Att ha en alternativ stil har sitt pris och det är en väl värd investering tycker jag. 

Här hittar du Johanna och Enkla Knep:

EnklaKnep.se

Webbutik (Här finns bla. boken Digital Fullträff)

Hemliga brev

Facebook: @enklaknep

Instagram: @enklaknep